SLM P12-953 – Linjedopbevis från 1958

Bild som illustrerar objekt c24-422015

Beskrivning: Olle Brennius linjedopbevis från när han som motorelev passerade ekvatorn i augusti 1958. Enligt dopbeviset fick han namnet Delfin efter att han "enligt urminnes traditionella former döpt blivit".

Anmärkning: Dopbevis i i Klubb maritims samlingar.

"En tradition som i högsta grad lever vidare är linjedopet. När en sjöman passerar ekvatorn för första gången så ska han döpas av Neptun, havets konung. Ritualen går ut på att sjömannen ska gå igenom vissa prov för att slutligen visa Neptun sin vördnad genom att kyssa hans fot. Är man en gång döpt så gäller det för resten av livet" /Från skyltutställningen "Historien i Sörmland" i Oxelösund.

Fotot inlånat i samband med Historien i Sörmland-projektet på tema Sjöfart och kustliv, för Oxelösund 2012.

Bild med i skyltutställningen "Historien i Sörmland" i Oxelösund.

Objektnummer: P12-953

Förvärvsdatum: 2012

Motiv - Socken: Oxelösund

Motiv - Härad: Jönåker