SLM D10-161 – Diplom, Föreningen för Kvinnans politiska rösträtt i Nyköping

Beskrivning: Diplom till fru Sophie Boström stiftarinnan av Föreningen för Kvinnans polistiska rösträtt i Nyköping.

Anmärkning: Utställning ”Röster i Nyköping 2009”, text på vepa:
"Till Fru Sophie Boström, Stiftarinnan af Föreningen för Kvinnans politiska rösträtt i Nyköping samt dess nitiska ordförande under åren 1903–1906, hembära vi för hängifvet och uppoffrande arbete vårt vördnadsfulla och varma tack. Nyköping i September 1906, å föreningens för Kvinnans politiska rösträtt i Nyköping vägnar Elsa Falkenberg, Elna Cullberg, Ingrid Örtström, A. Rådström, M. Fogelgren."

Sophie Boström, född Tersmeden (1848-1925) var gift med landshövding Filip Boström. Hon var starkt intresserad av tidens frågor och bidrog till sociala förbättringar på flera områden. Bland annat var hon med och upprättade arbetsstugan för barn i Nyköping och understödde skollovskolonien på Femöre.

Objektnummer: D10-161

Tillkomstperiod: 2009

Motiv - Land: Sverige

Motivkategori: Föremål