SLM 38165 – Kommunikationsmapp/bildficka

1 / 2
2 / 2

Beskrivning: En kommunikationsmapp/bildficka är ett hjälpmedel för personer med olika typer av främst kognitiva funktionsnedsättningar.

Det är en mapp som man stoppar valfria bilder i som passar ens behov. Man kan dels använda den för att kommunicera om man inte har tal. Det kan vara bilder på olika val om vad personen i fråga vill göra, vill ha etc. Man kan också ha sitt schema för dagen i bildfickan. Bilder som föreställer olika situationer som att stiga upp, äta frukost, ta bussen, skolan… etc. Eller så kan det vara skoldagens schema med olika bilder.

Kommunikationsmappen hjälper oss förstå tid och struktur, men också för att förstå varandra när vi ska samtala. Det är både för personer med utvecklingsstörning, ADHD och autism, men också för personer med röst-och talskada, språkstörning, de som drabbats av en stroke eller als. Det används i alla ålderskategorier. Bilder är det enklaste sättet att kommunicera.

Vad man väljer för bilder är individuellt. Det finns olika typer av bilder att välja på. Det kan vara många detaljer eller få. För vissa kanske det fungerar bättre med riktiga fotografier. Kanske måste det vara ett foto av en själv när man utför det som ska utföras för att man ska förstå. Det som är vanligast idag är widget-bilder (streckgubbar), piktogrambilder och svartvita bilder. Vilken typ av bild testas med personen som ska använda dem. Bara för att man valt piktogrambild för en sak behöver piktogram inte vara rätt för alla situationer. Emma Gustavsson på Hjälpmedelcentralen tycker det är bra med en kompletterande text på bilden där det står vad bilden betyder, så att omgivningen förstår.

Kommunikationsmappen används ofta tillsammans med timstock. Bilderna kan få en tidsangivelse för hur lång tid momentet ska ta.

Det finns bildfickor i olika storlekar. Vår har åtta fack. Den går att vika ihop och knäppa med knapp. Den är lätt att ta med sig.

Kommunikationsmappen är inköpt inom projektet En perfekt människa? Dels för att komplettera samlingarna med hjälpmedel för kognitiva funktionsnedsättningar men också för att ställas ut i utställningen En perfekt människa?

Vi har också samlat in bildstöd till bildfickan (SLM 38170). Bilderna är tagna från www.pictogram.se, www.widgetonline.se och www.arasaac.org. På föremålsbilden ligger några av bilderna i bildfickan.

Tillkomstperiod: Efter 2017 - Före 2019

Förvärvsdatum: 2018

Sakord: Hjälpmedel

Material: Textil