SLM D2017-0241 – Romsk vagn i Malmköping

Foto: Hanna Aili/Sörmlands museum

Beskrivning: Vagn som sägs ha tillhört släkten Dimitri på 1920-talet. Den ägs sedan 2007 av Malmköpingsortens hembygdsförening.

Anmärkning: Vagn hos hembygdsgården i Malmköping. Den sägs ha tillhört den romska familjen Dimitri på 1920-talet. Långsidan på vagnen kan fällas ner vid servering. På bilden ser vi Leif Jacobsson och Tage Wahlberg som vid tillfället berättade om vagnens historia och deras minnen av romer i Malmköping.

Nedan följer redogörelsen för hur vagnen hamnade i Malmköping.

Det var när Leif Jacobsson var med och startade gammeldags marknad i Malmköping 1977 han fick kontakt med en Kurt ”Kutsen” Johansson från Eskilstuna. Kurt brukade ha ett litet tivoli med lotteriförsäljning. När han kom för att vara med på marknaden i Malmköping hade han med sig två vagnar varav den ena användes till lotteriförsäljningen och den andra till kontor och övernattning.

Efter några år hade Kurt inte råd att ha kvar vagnarna och då köpte Leif dem. Leif hade till en början tänkt ha dem som en typ av sommarstuga men de användes knappast. När hembygdsföreningen 2007 började prata om att det vore bra med en ambulerande servering kom Leif att tänka på vagnarna och gav den ena till hembygdsföreningen som renoverade den och inrättade ett litet kök.

Leif tror att Kurt Johansson hade fått köpa vagnarna från ett tivoli, antagligen Skogs tivoli. Vid köpet hade den tidigare ägaren sagt att vagnarna hade tillhört familjen Dimitri på 1920- och 30-talen.

År 2008 hade hembygdsföreningen tema Ett mångkulturellt samhälle på
Gammeldags marknad. Vagnen användes då som utställningslokal och det lånades in material från Eskilstunas stadsmuseum, Sörmlands museum och hembygdsföreningen letade även fram eget material.

Fotot är taget i samband med insamling till projektet Berättande samlingar inom Romers historia i Sörmland 2017. Projektet pågick under 2017 inför öppnandet av Sörmlands nya museum.

Fler foton samt inspelat samtal med Leif Jacobsson och Tage Wahlberg finns i Sörmlands museums arkiv. Se INTERVJU-046-2.

Litteratur: Jacobsson, L. (2015). Minnesbanken: ["det var i vår ungdoms gladaste dar-" : lättsamt och livfullt skildrade historiska hädelser och företeelser, sedda från sörmländsk horisont]. Malmköping: Leif Jacobsson.

Objektnummer: D2017-0241

Samtidigt förvärvat: Berättande samlingar: Romers historia i Malmköping

Tillkomstperiod: 2017

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum