SLM D2021-0394 – Sydöstra magasinsflygeln, Äs säteri

Bild som illustrerar objekt c24-521957
Foto: Anton Blomgren/Sörmlands museum

Beskrivning: De fyra ekonomibyggnaderna är uppförda under 1790-talet. Mur- och takteglet tillverkades vid gårdens dåvarande tegelbruk, som idag är rivet. Sannolikt tillverkades också kalken till byggnadernas murbruk och kalkfärg i den egna kalkugnen, som låg i nordostlig riktning om huvudbyggnaden. Den nordvästra byggnaden har tidigare fungerat som sädesmagasin och används idag som förråd och garage. Den nordöstra byggnaden har använts som stall. Den sydvästra byggnaden har tidigare varit vagnsbod och används nu som förråd och garage. Den sydöstra byggnaden, som detta ärende gäller, har varit matförråd för gårdens statare. En stor del av denna mat var konserverad med salt, som tros ha läckt ut och absorberats i byggnadens murverk. Detta är sannolikt förklaringen till den mycket omfattande saltvittringen.

Anmärkning: Bilden togs i samband med antikvarisk medverkan och ingår i Rapport 2021:05BV Äs säteri ekonomibyggnad (KN-SLM16-0077).

Objektnummer: D2021-0394

Tillkomstperiod: 2020-09-23

Motiv - Byggnadsnamn: Äs

Motiv - Fastighetsbeteckning: Äs 1:47