Saab-Ana i Nyköping

Omslagsbild

Titel

Saab-Ana i Nyköping

Anmärkning

Saab-Ana och NK´s verkstäder i Nyköping har ett gemensamt förflutet. Nordiska kompaniet grundade AB Nyköpings Automobilfabrik, förkortat ANA år 1937 som sedan 1960 inköptes av Saab i Linköping och Saab-Ana bildades. Samlingen på Sörmlands museum består främst av olika lokala Saab-medarbetares minnen. Det rör sig framför allt om arkivmaterial och fotografier. Enstaka föremål ingår, ofta delar av andra samlingar. Här presenteras först en kortfattad historik över fabrikens framväxt i Nyköping, följt av en beskrivning av olika personers bidrag till samlingen.

Kort företagshistorik:
AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) grundades 1937 i samband med att Nordiska kompaniet såg sig om efter alternativa produkter. Orderingången under 1930-talet hade varit låg och något måste göras. NK-ledningen kontaktade Chrystler Corporation i USA och på våren 1937 undertecknades det kontrakt som gav AB Nyköpings Automobilfabrik agenturen för Plymoth och De Soto personbilar samt Fargo lastbilar.

Verksamheten startade i augusti med NK-direktören Ragnar Sachs svåger Carl Kjellberg som chef. Redan i september hade ANA beställt 700 bilar från USA. Bildelar kom per båt i stora packlårar från Detroit. Tullsatsen på bildelar var lägre än på hela bilar. Frakten var lägre och vissa delar, bland annat tygerna i klädseln var billigare i Sverige.

Trälådorna blev begärliga i Nyköping. De utgör ännu idag stommen i många sommarstugor och garage i trakten. På hemgårdsområdet uppfördes en mängd garage byggda av lådorna. Under kriget försökte man hålla verksamheten igång med tillverkning av gengasaggregat och ångpannor. Vid freden 1945 avvecklade NK sitt engagemang och ANA fortsatte som eget företag. Det var inte bara bilar som tillverkades, även traktorer och andra jordbruksredskap ingick. 1947 introducerades Ferguson-traktorer.

Många bilmärken har passerat verkstäderna. Främst kan nämnas det franska bilmärket Simca som dominerade under några år. 1960 köpte Saab i Linköping företaget ANA och Saab-Ana bildades. Det var främst återförsäljarorganisationen som lockade. 1969 förlades bildivisionen i Södertälje, 1973 omorganiserades Saab-Ana. Scaniadivisionen blev kvar i Södertälje och en personbilsdivision och huvudkontor låg kvar i Nyköping. Mer om historiken, se ”Saab-Ana de första 50-åren” av Anders Tunberg 1987.

2010 såldes bolaget till det nederländska bolaget Spyker vilket försattes i konkurs 2011. Viss produktion återupptogs när NEVS köpte konkursboet. År 2016 meddelade NEVS att varunamnet Saab ska upphöra

Samlingen på Sörmlands museum i korthet:
Lars Einar f. 1933 arbetade som marknadschef på Saab-Ana. Han har skrivit sin självbiografi och även skänkt arkivmaterial. Bland annat en skissbok innehållande bilder från framtagning av informationsmaterial kring Saab 1965 (SLM37018). Även broschyrer, pärmar och infomaterial rörande andra typer av Saab-bilar. Här finns material dels som använts utåtriktat, men även en del pärmar och annat som använts av försäljare i USA och andra länder. Materialet innehåller Saab-Anas historia, statistik, produkter och trafikolycksforskning. Presentationer av Saab-bilar, från Saab 92 (1946) till Saab 9000 (1989), (SLM 37017).

Hans Bergqvist, Olle Eklund och Bengt Melin har berättat om sitt arbetsliv med historiska återblickar på produktion, personal och organisation i PRO-ABF´s skrivarcirklar i samband med Sörmlands museum och LIV-projektet (Livsberättelser, LIV 17005: 210).

Sven-Åke Karlström f. 1927 rekryterades till Saab i 1964 och flyttade till Nyköping med familj. Där arbetade han resten av sitt yrkesverksamma liv. Hans dotter har berättat om plaggen han fått i samband med sitt arbete, bland annat:
Sweatshirt i vit bomull, en mäsströja som togs fram i samband med lanseringen av SAAB-TURBO 1976-78 (SLM 36641).
Grön och blårutig kavaj, måttbeställd av SAAB till sina representanter i samband med introduktioner av nya bilar i Sverige och Europa. Bälte med varumärke, en reklampresent, aldrig använd (SLM 36640).
Vit träningsoverall dekorerad med de italienska färgerna, vit, grönt och rött och varumärket ”Lancia”. Sven-Åke fick den vid en kurs i Italien, den var lite stor, så dottern Jenny kortade den och använde den själv på högstadiet i gymnastiken (SLM 36642).
Blå och gul träningsoverall, tröja med logotype föreställande olympiska elden och texten "SAAB LOS ANGELES 1984. Det var de bäst säljande återförsäljarna på SAAB som fick resor i pris. Sven-Åke var med och organiserade resorna (SLM 36644).

Hans Törnqvist, 1929, fabriksförare under krigsåren 1943 – 1945. Han minns lådbilstävling i Lasarettsbacken i Nyköping år 1944. ”Jag blev fabriksförare som 13 åring och körde Sveriges snyggaste pojkracer tillverkad och sponsrad av ANA här i Nyköping. Till mitt förfogande stod en ingenjör och en chaufför. Vi turnerade till olika backar runt om i Sverige. Karossen tillkom av två framskärmar till en Plymouth av 1939 års modell som konstruktionskontoret ritat och företagets bäste plåtslagare fick i uppdrag att forma till en kaross. Vikten på bilen och förarens sammanlagda vikt fick uppgå till max. 113,5 kg och åldern på föraren fick ej överstiga 15 år…" (Foto: SLM P09-468 - Lådbilstävling i Lasarettsbacken den 21/5 1944). Ur Hans Törnqvist minnen.

I Nyköping blev intresset för lådbilstävlingarna stort, flera av stadens ledande bilföretagare engagerade sig och gav ungdomarna stöd i deras hobby. ANA som på grund av kriget inte kunde driva sin ordinarie verksamhet med att sammansätta bildetaljer till färdiga produkter var initiativrika och skaffade sig andra tillverkningar och på så sätt kunde de behålla delar av sin personal i väntan på att kriget skulle ta slut och bilsammansättningen kunde återupptas.

Roger Alderstrand fick en grön leksaksbil, en Saab, på 1960-talet när familjen köpte sin andra bil (SLM 26142). "Den store idolen i början på 1960-talet var Erik Carlsson "på taket" och han körde en "djungeltrumma" i diverse rallyn, i landet och utomlands. Pappa blev förtjust i bilen och bytte i början av 1961 sin Austin mot en SAAB. Bilmodellen hette 1960/61, eftersom modellbytena inte var så täta på den här tiden. Bilen hade reg.nr. D48487 och döptes senare om till GGL677. Familjen fick lägga drygt 11.000:- emellan och mamma visade mig de väl gömda sedlarna med skräckblandad förtjusning. Vid köpet fick jag en ny modellbil att leka med, men jag har nog inte lekt sönder den. Tekniskt intresserad har jag aldrig varit!" Roger Alderstrand 2006-08-14. (Se Samling SLM 17055 Eskilstunahemmet).

På 1960- och 70-talet arbetade Tauno Leppäkoski på vagnskadeverkstaden, han har bidragit med foton från sin arbetsplats (SLM P09-628, och P09-630).

Ingeborg Eriksson (1920-2014) arbetade under åren 1967-1985 i personalmatsalen på Saab-Ana i Nyköping. Foto från matsalen och hennes pensionering (SLM P2017-0001). Under åren tog Ingeborg med sig kasserade smörkartonger från matsalen, vilka sen användes i hemmet som förvaring. Hela källaren var full av väl uppordnade smörkartonger.

Lennart Eriksson (1918-2010) har dokumenterat hela sitt vuxna liv i 117 mycket välgjorda fotoalbum. Här finns beskrivningar och fotografier även om bilarna, bland annat en Saab, se samling: Lennart Eriksson, amatörfotograf (SLM 17057).

Carl Kjellberg var VD vid Ana, sedermera Saab- Ana mellan åren 1937-60. Han och hustrun Ruth f. Sachs, dotter till Josef Sachs som tillsammans med K.M. Lundberg grundade Nordiska Kompaniet 1902. De har skänkt en samling konsthantverk och textilier utan anknytning till företaget (Samling SLM 17155 Carl Kjellberg och Rut f. Sachs).

Föremål från olika givare:
Vas, Orrefors, med ingraverat ”ANA” i lagerkrans (SLM 34025) och två karmstolar tillverkade vid NK´s verkstäder 1956 (SLM 31103) kommer från olika givare. Saab-Ana AB i Nyköping har skänkt en svartlackerad leksaksbil, en Plymoth (SLM 6645) och en gardin med ANA-tryck (SLM 25692).

Tryckt plan som visar arbetsflödet vid Anas anläggning i Nyköping på 1960-talet. Den visar hur bilarna förs från station till station och var i byggnaden olika arbetsmoment utfördes. Lista till höger över olika arbetsstationer (SLM 37447). En gåva som inkom tillsammans med ett foto: "Den 5000:e Simca byggd av Ana Nyköping" (SLM 37448). Ytterligare 30 foton kommer från byggnaden och visar arbetare vid sina poster. Gåva från Eberspächer Ets AB.

Museikod

SLM

Bildnr / samlingsnr / inventarienr

17123

Tillkomsttid start

1937

Tillkomsttid slut

2016