SLM M023931 – Torshälla kyrka 1943

Foto: Ivar Schnell/Södermanlands hembygdsförbund

Beskrivning: Torshälla kyrka år 1943. Portal på kyrkotornets västra sida med en svagt spetsbågig dörröppning och rikt profilerad utåt rundbågig omfattning.

"Tornet är i motsats till kyrkan i övrigt helt uppförd av tegel i munkförband, som att döma av den omsorgsfulla fogningen från början tydligen varit avsett att stå oputsat, Senare har man försett hela tornet med rödmålad nu till största delen bortfallen puts, på vilken man dragit upp vita fogar för att ge intryck av tegelyta. I tornets västra sida är en portal av allt att döma ursprunglig, med svagt spetsbågig dörröppning och rikt profilerad utåt rundbågig omfattning, Profileringen består av fasade hörn med däremellan inställda rundstavar. På ömse sidor om portalen finnes en kvadratisk nisch. Alldeles ovanför portalen är ett svagt spetsbågigt fönster med profilerad omfattning. Hela anordningen med portal, flankerande nischer och krönande fönster företer obestridligen tydliga likheter med motsvarande partier på Strängnäs domkyrka men äro bättre bevarade än dessa och kunna utan tvekan ge en god föreställning om de sistnämndas ursprungliga utformning" /Ur Torshälla kyrka (1943) sidan 4-5.

Anmärkning: Bild tagen till "Torshälla kyrka", Sörmländska kyrkor 25 (1943) av Erik Bohrn. Ej publicerad.

Objektnummer: M023931

Tillkomstperiod: 1943

Upphovsrätts­innehavare: Södermanlands hembygdsförbund

Förvärvsdatum: 1986-01-21