SLM 37979 – Pappmapp med mallar av kartong, “mönster till bastarbeten”

Beskrivning: Pappmapp av kartong med sidor och botten av vaxad blå textil, 27 x 41 cm. Med etikett: "Emilie Andersson Torpaslätt" innehållande ett antal kartongmallar till bastarbeten. Hon använder omväxlande namnet Emilie eller Emelie.
På kuvertet står noterat:
"Mönster till bastarbeten"
1. Fotografiram, 2. Stöd till fotografiram, 3. Mindre fotografiram, 4. Stöd till mindre fotografiram, 5. Fotografiram i hästskoform, 6. Stod till fotografiram, 7. Sidostycke till ett trekantigt fotografiställ, 8. Servetring, 9. Tandborstglas, 10. Större karottbricka, 11. Liten bricka, 12. Oval karottbricka, 13. Botten till den stora blomsterkorgen, 14. Sidostycken till den stora blomsterkorgen, 15. Botten till den trekantiga jardinièren, 16. Sidostycken till den trekantiga jardinièren, 17. Liten blomsterkorg, 18. Botten till liten blomsterkorg, 19. Blomglas, 20. Botten till blomglas, 21. Mindre krukfodral, 22. Större krukfodral, 23. Mönster till Katri (?) L äggkorg, 24. Mönster till Sigrid F. äggkorg, 25. Mönster till Dagny H. äggkorg, 26. Mönster till en sykorg, 27. Sidostycken till sykorgen, 28. Lock till sykorgen (tre delar)". Samtliga delar är bevarade.

Emelie Andersson (1895-1986) började 1913 en utbildning i Örebro hos småbarnspedagogen Maria Kjellmark (1863-1942), som startat ett ”Kindergarten” år 1902. Hon var inspirerad av den tyske pedagogen Fröbel, som använde uttrycker barnträdgård, där barn skulle lära sig genom lek, kunskap och arbete ”som blommor i en trädgård”. Ursprungligen var skolan avsedd för barn från finare familjer, som mot en avgift skulle uppfostras enligt den nya pedagogiken. Efter några år togs även fattigare barn emot. Till sin hjälp hade Maria Kjellmark unga seminarieelever som fröknar, och Emelie var en av dem. Hon har arbetat kvar åtminstone till 1916.
Materialet kommer från Emelies dotter Torborg Erikssons privata museum i Alberga, Västermo socken.

Samtidigt förvärvat: Samling: Emelie Andersson

Tillkomstperiod: 1912 - 1916

Historik - Ort: Örebro

Historik - Kommun: Örebro