SLM SEM_MS-Fg114 – Skomakarfamiljen på Ekebyvik år 1902

Foto: Martin Söderholm

Beskrivning: Skomakarfamiljen Axel Andersson på Ekebyvik i Överselö, Strängnäs, år 1902

Stående: Sönerna Allan och Tora
Sittande: Döttrarna Elsa och Ester, Hedda och Axel Andersson, Augusta Berglöf (gift med bror till Hedda), oidentifierad kvinna (eventuellt Augustas mor)

Anmärkning: "Martin fotograferade ett stort antal av socknens invånare. När de ville ha ett foto av familjen, bröllop, huset, hästen, sin nya cykel eller släkt och vänner på besök, då sände de bud efter Martin.

Här sitter en skomakarfamiljen Andersson framför kameran vid sitt hem i Ekeby vik. Det är sommartid. Fikabordet är framdukat med bästa kaffeservisen utomhus. Finkläderna på, gitarr och fiol får också vara med.

Skomakaren själv, Axel, sitter i mitten vid bordet med sin fru Hedda till vänster. De två kvinnorna längst till vänster är deras döttrar Elsa och Ester. De stående männen är sönerna Allan och Tore. Längst till höger en oidentifierad kvinna.

Vem är då den sista, kvinna nr två från höger? Med knäppta händer och fjärran blick. Det är Augusta. Hon var gift med Heddas bror. Men han flyttade till Amerika utan att ta med sig sin hustru Augusta. Hon togs om hand av sina svärföräldrar och sin svägerska, och kände stor samhörighet med familjen" /Instagram vecka 12 2022

Objektnummer: SEM_MS-Fg114

Tillkomstperiod: 1902

Motiv - Byggnadsnamn: Algö